Årliga fastighetsskatter. Vi har inte fått några räkningar.

> FRÅGA

Jag och sambon köpte hus i Italien i somras.
Jag har hört att om man inte är italiensk resident, ska man betala non-resident skatt. Är det sant? Jag har inte fått några räkningar på detta skatt.
Stort tack. Ann

> SVAR

Hej Ann. När man blir fastighetsägare i Italien betalar man 3 olika årliga fastighetsavgifter- och skatter till kommunen:

– kommunal fastighetsskatt, kallas IMU;
– kommunal serviceavgift på fastighet, kallas TASI. (OBS! I vissa kommuner betalas inte avgiften ”TASI”);
– avfallsskatt på fastighet, kallas, TARI.

Sedan 2014 har dessa tre skatter grupperats under ett gemensamt namn IUC-IMPOSTA COMUNALE UNICA (enskild kommunskatt) men i praktiken handlar det fortfarande om att det är de 3 skatterna som ska betalas: IMU, TASI och TARI.

Angående den kommunala fastighetsskatten IMU:
den nya ägaren är inte skyldig att skicka något ”papper” till kommunen.
Skatt betalas två gånger per år, en del i juni och resten i december.
OBS! Ägaren får inte några räkningar.
Varje år måste ägaren beräkna beloppet som ska betalas på egen hand. Ni kan betala skatten i banken genom mallen ”modello F24” eller i posten genom en ”bollettino postale”. Mallen måste fyllas med era uppgifter.
Vi rekommenderar att kontakta en revisor eller en ”CAF”. CAF är ett förening som erbjuder lågkostnadstjänster som till exempel räkna fastighetsskatter, etc.

Angående kommunal serviceavgift TASI:
det är enklare eftersom är kommunen som räkna beloppet.

Angående avfallsskatten TARI:
kommunen ska räknas beloppet. Ägaren får räkningen via posten .
Ägaren kan välja att betala avgiften i olika delar under året. Betalningsdatumet varierar mellan olika kommuner. Det är också möjligt att betala hela skatten på en gång senast den 16 juni.

Mvh,
Italienkonsult