
Jag och sambon köpte hus i Italien i somras.
Jag har hört att om man inte är italiensk resident, ska man betala non-resident skatt. Är det sant? Jag har inte fått några räkningar på detta skatt.
När man blir fastighetsägare i Italien betalar man 3 olika årliga fastighetsavgifter- och skatter till kommunen:
– kommunal fastighetsskatt, kallas IMU;
– kommunal serviceavgift på fastighet, kallas TASI. (OBS! Denna skatt upphävdes 2020);
– avfallsskatt på fastighet, kallas, TARI.
Angående den kommunala fastighetsskatten IMU:
den nya ägaren är inte skyldig att skicka något ”papper” till kommunen.
Skatt betalas två gånger per år, en del i juni och resten i december.
OBS! Ägaren får inte några räkningar.
Varje år måste ägaren beräkna beloppet som ska betalas på egen hand. Ni kan betala skatten i banken genom mallen ”modello F24” eller i posten genom en ”bollettino postale”. Mallen måste fyllas med era uppgifter.
Vi rekommenderar att kontakta en revisor eller en ”CAF”. CAF är ett förening som erbjuder lågkostnadstjänster som till exempel räkna fastighetsskatter, etc.
Angående kommunal serviceavgift TASI:
det är enklare eftersom är kommunen som räkna beloppet. Avgiften faktureras två gånger per år, en del i juni och resten i december.
OBS! Denna skatt upphävdes 2020.
Angående avfallsskatten TARI:
Den nya ägaren är skyldig att informera kommunen avseende köpet (vanligtvis måste ett formulär fyllas i).
Kommunen ska räknas beloppet. Ägaren får räkningen via posten .
Ägaren kan välja att betala avgiften i olika delar under året. Betalningsdatumet varierar mellan olika kommuner. Det är också möjligt att betala hela skatten på en gång senast den 16 juni (datumet beror på kommunens beslut och anges i räkningen).
Mvh,
Italienkonsult